Museumles De Tijd van de Mammoet

Museumles op 2 niveaus

Groep 5-6 basisonderwijs
Groep 7-8 basisonderwijs - eerste leerjaar voortgezet onderwijs

Hoe zit het met de mammoet, de tijdlijn, het landschap en het klimaat rondom Nijmegen in de ijstijden oftewel het Pleistoceen? Een museumles waarbij de schedel van de mammoet van Bergharen in het middelpunt staat! Topobject in de expositie Oergrond. Trouwens... heb jij wel eens een mammoetkies vastgehouden?

mammoetles

Leerlingen starten met een klein rondje te lopen in De Bastei door de expositie Oergrond,  de Kanonsgang en het Archeologisch. De opdracht is uit te zoeken welke bouwwerken, historische figuren en dieren die je hier ziet er al waren in de tijd van de mammoet. Dit bespreken we en samen bouwen we een tijdlijn op met de wolharige mammoet als ijkpunt en met objecten hier op locatie te zien! Van vroeger tot nu!

Dan gaan leerlingen in drie activiteiten aan het werk met echte fossielen, stenen, kiezen en botten van mammoet en andere dieren. Wat is een fossiel? Hoe zie je dat? Wat valt je op aan dat bot? Als echte wetenschappers bekijken en vergelijken leerlingen een variatie aan museumobjecten en verwoorden wat ze zien aan overeenkomsten en verschillen. Wat wil je nog meer te weten komen over de ijstijd en de wolharige mammoet? Ga verder op zoek naar informatie en antwoorden  in de expositie Oergrond! Welke vragen zijn er nog?

We sluiten af met de  ‘Grote Mammoetquiz’!

Gegevens museumles Tijd van de Mammoet

  • thema: natuur, landschap, geologie, evolutie, cultuurhistorie
  • doelgroep:  groep 5-6 basisonderwijs; groep 7-8 basisonderwijs en brugklas voortgezet onderwijs
  • tijdsduur: 90 minuten
  • begeleiding: 2 begeleiders van De Bastei, 1 begeleider per 5 leerlingen voor groep 5-6 basisonderwijs, minstens 2 begeleiders per klas voor groep 7-8 basisonderwijs en brugklas VO.
  • ruimte: introductie en afsluiting in Amfitheater, tijdlijn in Archeologie-Kanonsgang en Oergrond, activiteiten in atelier en oergrond
  • doel:
    - Leerlingen leren door goed waarnemend onderzoek botten, fossielen en stenen
       te onderscheiden.
    - Leerlingen maken een tijdlijn van echte objecten - archeologisch, cultuurhistorisch
       en natuur - te zien in De Bastei.
    - Leerlingen doen kennis op van ijstijden, wolharige mammoet en de vorming van
       stuwwal en rivierenlandschap bij Nijmegen. 
    - Leerlingen maken een eenvoudige vergelijking van klimaatveranderingen in de
       ijstijden met de huidige veranderingen in klimaat.
     - Leerlingen bekijken de schedel van de wolharige mammoet. In een animatie zien
       ze hoe lichaamsbouw van de mammoet is aangepast op het leven in
       de koude mammoetsteppe.
    - Leerlingen weten dat de wolharige mammoet en andere pleistocene dieren zijn
      uitgestorven. Fossiele resten vindt en vond men in Nederland met name
      in de Noordzee en in grindgaten langs de grote rivieren.
    - Leerlingen bezoeken een museum.
  • kerndoelen basisonderwijs: 40, 41, 43 ,51
  • kernwoorden: tijdbalk (IJstijd - Romeinse Limes - Steden en Staten - opstand van Nederlanden tegen Spanje - tot nu), ijstijden, evolutie, fossielen, botten, landschapsvorming, rivierenlandschap Nijmegen                 

Kosten 
€ 4,00 per persoon

Vragen
Voor vragen rondom reservering mail je met boekingen@debastei.nl. Voor inhoudelijke vragen mail je met educatie@debastei.nl of neem telefonisch contact op via 024-3297070.

Aanmelden:

1e voorkeursdatum:
voorkeurstijd:
2e voorkeursdatum:
voorkeurstijd:
3e voorkeursdatum:
voorkeurstijd:

De Bastei gaat zorgvuldig om met uw persoonlijke gegevens. Lees ons privacy statement.