Het museum wordt de plek om te leren, te ontdekken en te onderzoeken. Alleen of samen, binnen schooltijd of in de vrije tijd, en of je nu elke week door de duinen struint of nog geen mees van een mus kan onderscheiden, je bent altijd welkom."

De Bastei neemt deel aan een landelijk project ter bevordering van wetenschapseducatie voor het basisonderwijs.

Stichting Nederlandse Natuurhistorische Collecties
In de Stichting Nederlandse Natuurhistorische Collecties (SNNC) zijn vrijwel alle musea die een natuurhistorische collectie beheren verenigd. Onlangs is de SNNC gestart met het project ‘Leren doe je samen’, bedoeld om in heel Nederland een educatief programma van hoog niveau te kunnen garanderen aan scholen die een betrokken museum bezoeken.

De mammoetschedel is een van de topstukken uit de collectie van De Bastei

De betrokken musea beogen liefde en enthousiasme te kweken voor de rijkdom van de natuur op een manier die past bij onze tijd en samenleving. Daarin staan twee dingen centraal: het belang dat ieder kind van jongs af aan zelf ontdekt in welke mate mens en natuur elkaar beïnvloeden en hoe wetenschappelijk onderzoek een bijdrage kan leveren aan het oplossen van vraagstukken.

Met het project ‘Leren doe je samen sluiten de musea aan bij de ontwikkeling binnen het onderwijs om de zogenaamde 21ste-eeuwse vaardigheden te stimuleren, in het bijzonder de onderzoekende houding, creativiteit en kritisch denken. Als leeromgeving zijn musea met natuurhistorische collecties bij uitstek geschikt om deze vaardigheden te stimuleren. Daar vind je immers bijzondere objecten, je kunt er meewerken aan echt onderzoek of ontwerpvraagstukken en je ontmoet er onderzoekers en collectiebeheerders die je vragen kunt stellen. De komende twee jaar leren de educatieve medewerkers van de musea met elkaar hoe zij leerlingen met die vaardigheden vertrouwd kunnen maken.

Dit project van 13 Nederlandse musea wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van het Mondriaanfonds.

Logo Mondriaanfonds