Canisius College viert de Dag van de Duurzaamheid
Sinds de start van het schooljaar stonden de aardrijkskundelessen van alle derde leerjaren op het Canisius College in het teken van duurzaamheid. Om dit af te sluiten viert de school op maandag 9 oktober de Dag van de Duurzaamheid met een projectdag in dit thema. Alle 240 leerlingen van het VMBO, HAVO en VWO krijgen twee gastlessen vanuit diverse invalshoeken van duurzaamheid: van het tegengaan van voedselverspilling tot uitleg over de ingrepen in het landschap om klimaatverandering het hoofd te bieden.
Het Canisius College geeft veel aandacht aan de voorbereiding van de leerlingen op goed burgerschap. Leerlingen studeren niet voor de school, maar voor het leven. Daarom wil de school meer aandacht schenken aan actuele thema’s die in de samenleving spelen en aansluiten op de wereld buiten de school. De Dag van de Duurzaamheid is zo’n bijzonder moment waarop dat gebeurt, doordat de leerlingen contact leggen met experts uit het duurzaamheidswerkveld.
Na een gezamenlijk ontbijt gaan de leerlingen in gemengde niveaugroepen aan de slag in twee workshops met diverse experts. In totaal zijn er 15 verschillende workshops georganiseerd, zodat alle 240 leerlingen kunnen deelnemen. Deze workshops zijn belangeloos ingevuld door diverse organisaties, bedrijven, zzp’ers en ervaringsdeskundigen van binnen en buiten Nijmegen, velen ook betrokken bij de Green Capital Challenges.
Het doel van deze afsluitende workshops is om de leerlingen verschillende perspectieven van duurzaam denken en doen mee te geven. Zij ervaren zo ook waar mensen en bedrijven in Nijmegen mee bezig zijn. Door de leerlingen te enthousiasmeren en een discussie op gang te brengen ontdekken ze wat ze zelf kunnen doen om bij te dragen aan een fijnere leefomgeving.
De dag wordt afgesloten door een vraaggesprek met leerlingen en wethouder Harriët Tiemens, en een interactieve presentatie van Jan Jonker, hoogleraar Duurzaam Ondernemen aan Radboud Universiteit Nijmegen met als onderwerp Ben jij de duurzame ondernemer van de toekomst?