Rondleiding voor groep 7/8 PO

Als start kijken we in de entree naar de kaart van de Gelderse Poort naast een 14e eeuwse haardplaat. Natuur en cultuur zijn naast elkaar in beeld zoals op veel plekken in De Bastei.

Twee rondleiders van De Bastei nemen ieder de helft van de klas mee op ontdekkingstocht door het bijzondere gebouw. We lopen door de laat-middeleeuwse Stratemakerstoren en zien een schat aan muurtjes en bouwresten bij archeologische opgravingen gevonden. Vanaf Romeinse tot recente tijd. Onderweg zijn daarbij ook nog eens een variatie aan zwerfstenen, fossielen, vogels en zoogdieren uit de collectie van het museum te bewonderen. In De Bastei stappen leerlingen in de geschiedenis van de stad Nijmegen en de natuur en landschap van de Waal - vanaf de ijstijd tot heden.

Weten de leerlingen actief kijkend, luisterend en nieuwsgierig vragen stellend er samen onderweg zo veel mogelijk van te weten te komen?

Tijdens de gezamenlijke afsluiting vragen rondleiders de leerlingen om hun ervaringen, vragen, tips en tops onderling uit te wisselen. 

 

Leerdoelen

  • Leerlingen weten dat het landschap rondom Nijmegen door rivieren en landijs gevormd is.
  • Leerlingen weten dat de Valkhofheuvel en de plek waar De Bastei nu staat sinds tijden een strategische plek voor verdediging en bewoning is.
  • Leerlingen weten dat Nijmegen al in vroegere tijden bewoond is geweest. In De Bastei hebben ze  archeologische resten van gebouwen uit de Romeinse tijd, de late middeleeuwen en recentere tijd kunnen bekijken.
  • Leerlingen hebben een monument bezocht.

Raakt aan kerndoelen 39-40-41-48-51-52-53. 

Tijdsduur
75 minuten

Begeleiders
Minimaal twee begeleiders per klas vanuit school.

Kosten
€ 4,00 per persoon

Vragen
Voor vragen rondom reservering mail je met boekingen@debastei.nl. Voor inhoudelijke vragen mail je met educatie@debastei.nl.of neem telefonisch contact op via 024-3297070.

Aanmelden:

1e voorkeursdatum:
2e voorkeursdatum:
3e voorkeursdatum:

De Bastei gaat zorgvuldig om met uw persoonlijke gegevens. Lees ons privacy statement.