Bij de realisatie en de bedrijfsvoering van De Bastei zijn zeer veel mensen betrokken. Personen die elk hun eigen expertise en vaardigheden inbrengen. Maak kennis met deze mensen én het gebouw in onze interviewserie 'De Bastei in Beeld'. Deze keer spraken we met Carlijn ter Avest.

Het terras met het mooiste uitzicht van Nijmegen! Hoe lang zal het nog duren voordat iedereen in Nijmegen weet dat het zich op de bovenste verdieping van De Bastei bevindt? Hopelijk wordt dat snel gemeengoed, want er werkt ook een bijzonder team: de mensen van DROOM! de Bastei, die het iedere bezoeker naar de zin weten te maken. Het is een team dat bestaat uit vier vaste krachten en veertien participanten. Dat zijn mensen die een steuntje in de rug nodig hebben omdat zij er vanwege een geestelijke of lichamelijke beperking, of door psychische problemen niet in slagen op de reguliere arbeidsmarkt een baan te vinden. Zoals voor iedereen is het ook voor hen belangrijk in een omgeving te werken waarin zij zich kunnen ontwikkelen, met voor sommigen als doel uitstroom naar betaald werk.

De Bastei in Beeld: Carlijn ter Avest

Sinds 1 juli is Carlijn ter Avest hier bedrijfsmanager. Ze vertelt: "Het is een nieuwe functie hier. Dat betekent dat ik die op mijn eigen manier kan invullen, wat ik heel plezierig vind. Het is een heel leuke baan met veel afwisseling en uitdaging. Geen dag is hetzelfde. DROOM! de Bastei is nog volop in ontwikkeling. Tegelijk met mij is Floor hier begonnen als participatiecoach en samen zoeken we uit hoe we een structuur in het werk kunnen aanbrengen, zodat iedereen optimaal kan functioneren. Daarbij is het van belang goede randvoorwaarden te scheppen. Floor ondersteunt ook de andere horecamedewerkers - Robert die de bediening voor zijn rekening neemt en Ankie, de kok - want zij hebben naast hun horecawerkzaamheden ook een coachende rol."

Zelfvertrouwen

"We zijn steeds bezig met de vraag hoe we ieders talenten kunnen ontwikkelen. Dat kan bijvoorbeeld door te beginnen met één taak en dat gaandeweg steeds uit te breiden. En door heel concrete stappen, vastgelegd in duidelijke opstart- en afsluitlijsten, waarop je de werkzaamheden kunt afstrepen die betrekking hebben op de bediening en het klaarmaken van de bar en de keuken. Dat geeft de mensen die het moeten uitvoeren houvast en dat zorgt voor zelfvertrouwen. Ook slimme hulpmiddelen kunnen daarbij goed werken, bijvoorbeeld een foto bij het koffiezetapparaat waarop precies te zien is hoe een perfect geserveerde kop koffie eruit ziet. Of een receptenmap die zo is opgezet dat iedereen het gerecht kan maken, dus ook met duidelijke foto's erbij.

We proberen zo veel mogelijk tegemoet te komen aan ieders eigen wensen. Wat willen onze mensen graag leren en wat is haalbaar? Iedereen moet kunnen groeien, hoe divers de beperkingen ook zijn. De Bastei is in dat opzicht een interessante locatie, maar heeft ook wel nadelen. Er is hier bijvoorbeeld geen aparte ruimte waar iemand zich even kan terugtrekken. Voor sommigen zou het goed zijn als die er was. De hele dag is iedereen onderhevig aan prikkels. Dan kan het fijn zijn je daar even voor af te sluiten. De enige plek waar dat kan is eigenlijk de spoelkeuken. Soms geef ik de tip om rustig een rondje door het museum te maken.

Vooral zaterdag en zondag zijn drukke dagen en als er vergaderingen of rondleidingen zijn, wordt er vaak ook geluncht. Dat is voor ons heel gunstig, want als we van tevoren weten wat er gaat gebeuren, kunnen we dat goed plannen. Dat geldt ook voor diners (bijvoorbeeld kerstdiners) en personeelsuitjes. Wist je dat mensen ook zonder het museum te bezoeken naar DROOM! de Bastei kunnen komen? Dan loopt er iemand van de balie mee naar de lift en gaat het verder in goed vertrouwen dat er niet toch een museumbezoek aan wordt vastgeknoopt. Ook iemand van ons zou als gastheer of -vrouw deze mensen kunnen ontvangen."

De Bastei in Beeld: Carlijn ter Avest

Praktisch

"Het zoeken naar oplossingen zit in mijn aard en mijn opleiding sluit mooi aan bij mijn werk. Ik heb een hbo-opleiding als creatief dramatherapeut genoten en daarna ben ik begonnen aan een universitaire studie pedagogiek. Toen ik echter een scriptie moest schrijven, kwam ik erachter dat ik toch echt iemand van de praktijk was en mezelf forceerde door alleen maar theoretisch bezig te zijn. En stiekem was ik ook wel verliefd geworden op de horeca. Ik had tijdens mijn studie namelijk ook steeds met ontzettend veel plezier in de horeca gewerkt. Als je dat allemaal bij elkaar optelt: het creatieve, de belangstelling voor de ontplooiing van mensen en het plezier in het werken in de horeca, dan is mijn huidige functie een fantastische uitkomst.

Ik kan enorm genieten als ik zie hoe het team stapje voor stapje leert door intensief oefenen. Bijvoorbeeld: hoe spreek je de gasten aan? Het is prachtig als iemand zeer gemotiveerd is en steeds meer trots en vrolijkheid uitstraalt. Of als je ziet dat iemand die zich alsmaar verder terugtrekt op zijn kamer, hier terugkomt in het sociale leven en rust vindt. Het kan heel ontroerend zijn als je iemand die erg verdrietig binnenkomt door jouw bemoediging ziet opklaren. Iedere dag is anders, want iedere medewerker brengt zijn unieke persoonlijkheid en ervaringen mee."

Kansen

"Over het algemeen loopt het soepel. Meestal werk ik mee waar nodig, in de keuken of de bediening, en zie ik wat er om me heen gebeurt. Ik werk ook wel eens op andere locaties van DROOM!. Dan kan ik zien hoe ze het daar aanpakken en daar dingen van opsteken. Dat DROOM! de Bastei nog in ontwikkeling is, maakt het werk voor mij extra interessant. Ik heb hier meteen veel verantwoordelijkheid gekregen. Daardoor kan ik zelf ook nog groeien op het gebied van leidinggeven, marketing en financiën.

Op het gebied van de bedrijfsvoering liggen er nog veel kansen in onze prachtige locatie. We zouden de social media beter in kunnen zetten. Dan zou je misschien ook dertigers en jongeren kunnen bereiken. Het Atelier is een mooie zaal, maar die zouden we in samenwerking met De Bastei beter kunnen benutten door aantrekkelijkere arrangementen aan te bieden. We zouden in het restaurant nog meer een huiskamersfeer kunnen creëren. De aankleding van de ruimte is al verbeterd en we hebben ook mooiere bedrijfskleding gekregen. Ankie, onze nieuwe kok, heeft goede ideeën, dus de kaart gaat er vast op vooruit. Natuurlijk kan het altijd beter, maar veel gaat al goed en we hebben leuke recensies over het magnifieke uitzicht en de vriendelijke bediening, reden genoeg om optimistisch te zijn."

Tekst: Jos Schoots
Foto's: Floor Oudman
Interview: 20 januari 2020